Dit zijn de algemene voorwaarden van mood interior. Deze voorwaarden zijn in het Nederlands beschikbaar. De Belgische wetgeving is erop toepasselijk, en betwistingen worden voor een Belgische rechtbank behandeld.
Wij geven u als opdrachtgever graag de informatie over onze onderneming die het Wetboek Economisch recht inartikel III-74 vraagt. Deze informatie is op 26/01/2020 opgesteld.
mood interior
éénmanszaak
+32(0)478583774
caithlin@moodinterior.be
www.moodinterior.be
BE0718845422
De bepalingen van de algemene voorwaarden zijn van toepassing voor elke dienstverlening die mood interior verleent aan de opdrachtgever. De algemene voorwaarden zijn niet alleen van toepassing op de initiële opdracht aan mood interior maar ookop alle gebeurlijke navolgende opdrachten, tenzij voor een welbepaalde opdracht schriftelijk andere afsprakengemaakt worden.
Afspraken die afwijken van één of meer bedingen van deze algemene voorwaarden vervangen enkel het bedingof bedingen waarvan zij afwijken. De overige bedingen blijven onverkort van toepassing.
De toepasselijkheid van de algemene (inkoop)voorwaarden van de opdrachtgever wordt hierbij uitdrukkelijkuitgesloten.
De dienstverlening van mood interior heeft betrekking tot het interieur bij renovaties, verbouwingen, nieuwbouw etc,gaande van ontwerp, aanbesteding, uitvoering t.e.m. controle van de werken, adviesverlening, werfopvolgingen,coördinatie van aannemers en andere studiepartners, etc.
De partijen bepalen het precieze voorwerp van de dienstverlening van mood interior bij aanvang van dewerkzaamheden en indien nodig kan dit aangepast of uitgebreid worden tijdens de verdere uitvoering. Heteventueel aanpassen of uitbreiden van de dienstverlening kan vormvrij gebeuren en kan onder meer blijken uit hetgeven van opdrachten of de aanvaarding van prestaties of betaling van facturen.
De opdrachtgever aanvaardt dat mood interior het recht heeft om bij de uitvoering van haar werkzaamhedende opdrachtgever te verplichten, derden (zoals architect, stabiliteitscoördinator, veiligheidscoördinator, EPB-verslaggever, landmeters, etc.) in te schakelen in het kader van disciplines die niet het voorwerp van haar opdrachtuitmaken. Dit in naam en voor rekening van de opdrachtgever.
Offertes zijn louter indicatief, vrijblijvend en vervallen indien zij niet binnen de 30 kalenderdagen werden aanvaarddoor de opdrachtgever. Offertes krijgen pas rechtsgeldigheid als overeenkomst door de ondertekening van deofferte door de opdrachtgever en door mood interior. Mood interior behoudt zich bovendien het recht voor ombepaalde opdrachten zonder opgave van reden te weigeren.
Mood interior hanteert een volledige transparantie op het vlak van erelonen en kosten. Het ereloon dekt de prestatiesvan de interieurarchitect zoals opmaak van plannen & studies, vergaderingen, adviesverlening, communicatie viaemail en telefoon, opzoekwerk, kantoorkosten, verplaatsingskosten, etc.
Specifieke kosten zoals prestaties aan derden, deskundigen, etc. worden afzonderlijk doorgerekend aan deopdrachtgever.
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen worden de prestaties als volgt berekent: op basis van een vaste prijs.
Alle bedragen zijn excl. BTW en exclusief enige belasting, toeslag of vergelijkbare verhoging.
Bij bijkomende prestaties wordt er een uurtarief gehanteerd van 90€ of berekend volgens het aantal m2 (excl21% BTW). De impact van deze bijkomende diensten op de voorziene planning voor het project wordt dan tevensbegroot en desgevallend aangepast.
Het ereloon is opeisbaar door middel van een procentueel voorschot bij ondertekening van dearchitectuurovereenkomst en tussentijdse facturen naargelang de uitgevoerde werkzaamheden. Hetopeisbaarheid van het ereloon wordt vastgelegd bij de architectuurovereenkomst i.f.v. het project.
De betalingen van het ereloon zullen geschieden binnen de veertien kalenderdagen te rekenen vanaf het indienenvan de aanvraag door mood interior. Een geprotesteerde ereloonnota dient binnen de tien werkdagen per email ofper aangetekend schrijven ter kennis gebracht worden aan mood interior, omvattende de reden van het protest.Elk ereloonnota dat niet betaald wordt binnen de voorziene termijn van veertien kalenderdagen, brengt vanrechtswege en zonder ingebrekestelling een nalatigheidsintrest op aan de wettelijke intrest, verhoogd met 3% envermeerderd met een forfaitaire verhoging van 10% van het nog verschuldigde saldo van de ereloonnota met eenminimum van 50€. Mood interior is gerechtigd zijn prestaties op te schorten indien de facturen niet uiterlijk binnende 30 dagen na toezending zijn betaald.
De overeenkomst kan ten allen tijde door mood interior eenzijdig of zonder rechterlijke tussenkomst wordenbeëindigd ingeval de opdrachtgever zich in staat van faillissement of gerechtelijk akkoord bevindt of in geval deopdrachtgever zijn facturen niet voldoet.
Bij eenzijdige willekeurige opzegging door de opdrachtgever, betaalt deze mood interior het ereloon van deuitgevoerde prestaties en een vergoeding voor de gerechtvaardigde kosten en geleden schade die minimaal 20%bedraagt van het ereloon verschuldigd voor het overblijvend deel van mood interior en dit gezien de algemenekosten van het bureau.Bijeenzijdigewillekeurigeopzeggingdoormoodinterior,betaaltdezeaandeopdrachtgevereenschadevergoedingvoor de door de opdrachtgever ten gevolge van de eenzijdige opzeg geleden en bewezen schade.
Mood interior beschikt over een verzekeringspolis die zijn volledige beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidwaarborgt. Deze polis is geledig afgesloten bij maatschappij PROTECT nv, Jetse steenweg 221 te 1080 Brussel(info@protect.be en tel 02/411.41.14) onder polisnummer 00/A.15524 en voorziet in een waarborg van 1.500.000euro per schadegeval voor de schade die voortvloeit uit lichamelijke letsels, 500.000 euro per schadegevalvoor materiële schade , immateriële schade die eruit voortvloeit en zuiver immateriële schade vermengd. Deopdrachtgever aanvaardt dat de burgerlijke aansprakelijkheid van mood interior is beperkt tot de mate waarinen ten beholpen van het bedrag waarvoor hij is verzekerd. De verzekering dekt enkel de prestaties van moodinterior en draagt geen verantwoordelijkheid voor handelingen fouten van derden met betrekking tot gebreken inuitvoering, laattijdige uitvoering en gebreken van verwerkte materialen. De opdrachtgever dient op eigen initiatiefpassende verzekeringen af te sluiten om zijn project afdoende te verzekeren (ABR-polis, brand, etc).
Vanaf de (voorlopige) oplevering van de werken start de waarborg voor lichte verborgen gebreken gedurende 3jaar. De opdrachtgever moet de fout van mood interior aantonen bij het ontstaan van het gebrek en moet het hembinnen deze periode schriftelijk melden.
De opdrachtgever heeft het recht om een overeenkomst getekend buiten het bureau binnen de veertienkalenderdagen te herroepen door een schriftelijke melding met modelbrief ‘Herroeping’ te sturen naar moodinterior, Beukenlaan 102/1 2940 te Hoevenen.
In geval van overmacht is mood interior niet gehouden haar verplichtingen na te komen. In dat geval kan mood interiorofwel de verplichtingen opschorten voor de duur van de overmacht ofwel de overeenkomst definitief ontbinden.Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil van mood interior en controle die de nakoming van de verplichtingengeheel of gedeeltelijk verhindert zoals stakingen, onverwachte files, brand, bedrijfsstoringen, ziektes zoals Corona,etc.
Niettegenstaande de betaling van ereloon, behoudt mood interior alle intellectuele eigendomsrechten op de plannen,studies, voorontwerpen, en het werk. Hij heeft het exclusieve recht op de gehele of gedeeltelijke reproductie. Hij magop zijn kosten zijn naam aanbrengen op het werk. Mood interior heeft het uitsluitende recht op bekendmaking.
De opdrachtgever erkent te zijn geïnformeerd dat de mood interior geenszins gehouden is de plannen in digitaalformaat (achicad/vectorworks/dwg) over te maken.
Mood interior gebruikt uw gegevens enkel voor de uitvoering van dit contract. Ze verwerkt de gegevens uitsluitend inbestanden en op servers van het eigen kantoor. Ze gebruikt deze niet voor marketingdoelen, noch verkoopt of verhuurthij deze aan derden. Mood interior kan deze data altijd inkijken, laten verbeteren of verwijderen na de beëindigingvan dit contract. De persoonsgegevens zijn beperkt tot identificatie en contact: naam, aanspreektitel, burgerlijkestaat, ondernemingsnummer, adres, nationaliteit, telefoonnummer, email, taal, geboortedatum, geboorteuur,geboorteplaats. Alle gegevens zullen met de grootst mogelijke discretie worden behandeld.
De nietigheid van een deel van de overeenkomst leidt niet op zicht tot de nietigheid van het geheel van de overeenkomst.